Frågor

Har fått ett par nya kommentarer på ett av mina gamla inlägg som handlar om min ätstörning. Tänkte svara på frågorna och samtidigt tacka alla er som kommenterar och läser för att ni gör det. Det stärker mig väldigt mycket! Om det finns något annat ni undrar över, fråga!!

Är det svårt att äta för att du bara tänker på hur mycket kalorier allt kan innehålla och inte vill "bli fet"?

Under den senaste tiden har ätandet gått väldigt bra och jag har kunnat äta t.ex. lite godis eller choklad om jag haft lust med det. Dock finns fortfarande ångesten där och den kommer på alltid ibland. Men tidigare tänkte jag nog väldigt mycket på vad jag ska äta för att få minst kalorier i mig eller hur jag ska kunna skippa en måltid.
Eftersom jag nu har bearbetat de problem som fanns bakom ätstörningen så börjar därmed också symptomen försvinna.

Har ni följt någon sorts lista enligt vilken du bör äta, jag har hört att vissa har såna...?
Jag har en lista som jag fick för ca ett år sedan då jag började gå på syömishäiriökeskus (ätstörningscentret) i helsingfors. Den listan har sedan med tiden hela tiden ökat och i och med att jag har vetat att den verkligen är absolut minimi så har den varit en väldig trygghet för mig. Jag skulle nog inte klara mig utan den. Kommer bli svårt att sluta med den.

Har du ännu alls kommit underfund med varför du började insjukna?
Jag har nog väldigt länge haft mina misstankar om varför jag insjuknat och nu är jag alldeles säker på vad det är som ligger bakom ätstörningen. För det är aldrig så att man bara får en ätstörning, det ligger altid något bakom den som man måste bearbeta för att bli frisk. I mitt fall var det lite jobbigheter inom familjen. I och med att jag tog tag i problemen så är jag nu påväg att bli en så mycket starkare person. Det lönar sig att söka hjälp, det säger jag av erfarenhet. Allt blir bättre då.

Ha en riktigt fin dag, kram!




Kommentarer
Postat av: Anonym

varför har du valt att fortsätta i mattliden? hörde att du inte skulle göra det...

2010-08-23 @ 09:15:55
Postat av: ..

hej! undrar om du skulle vilja/kunna lägga ut listan, alltså matlistan du fick vad du skulle äta? antingen en i början eller nu denna du har nu. Förstår om du inte vill. Kämpa På:)!!

2010-08-23 @ 16:08:33
Postat av: jenny

im proud of you girl! och föresten din design blev jättesnygg fick galen inspiss att själva ändra om årdentligt så de sku bli nytt. Får bli nån dags projekt här så småningom.. :P

2010-08-23 @ 17:14:20
URL: http://jaennys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0