Ätandet

Länge, länge, länge, länge hade jag det väldigt svårt med ätandet. Fortafarnde har jag det ibland svårt med maten och det kan kännas jävligt jobbigt ibland. Men i och med att jag bearbetat och accepterat mycket av det jag gått igenom och det som har orsakat ätstörningen i första hand har maten slutat vara ett så stort problem. En ätstörning har alltid något bakom sig, det är egentligen alltså inte maten som är problemet. Man använder bara maten för att det ska kännas lättare och för att man inte ska behöva ta tag i problemen. Ätstörningen har alltså inte "bara gått bort", den har förändrats och bearbetats till att den nu är en mycket liten del av mig. Nu är det andra saker som är jobbiga i mitt liv.

Så nuförtiden har jag det lättare, jag kan äta bullar och godis och choklad. Det tackar jag gud för, det är ju det bästa som finns. Dock kan jag kanske inte njuta fullt ut av det ännu, men det kommer väl.

Kommentarer
Postat av: -

gick du mycket ner i vikt under din ätstörning?

2010-10-05 @ 18:55:09
Postat av: --

har läst din blogg ett tag nu och är jätte glad och stolt över dig, du kommer klara dig ur dethär det vet jag! Jag är själv ett år yngre än du och har snart lidit av ätstörning i 3 år. För mig är det maten och rädslan att gå upp i vikt som ligger bakom min sjukdom och det gör det så så jobbit att försöka bli frisk. Man är tvungen att möta sina största rädslor hela tiden om och om igen. Jag mår själv psykiskt mycket sämre när jag kämpar på att bli frisk och vet inte allttid hur och om det här kommer att sluta. Är nog av den åsikten att en ätstörning aldrig försvinner helt, den finns ändå allttid där nånstans men man kan leva ett liv nästan utan ångestfyllda tankar. En del av dethär beror säkert på att jag inte minns hur det är att njuta av mat, hur det är att vara frisk. Jag hoppas att du och jag kan bevisa mina tankar fel. Sköt om dig och ge inte upp!

kram

2010-10-05 @ 19:42:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0