Analys

Jag vill va vanlig 
vad det nu e. 
Jag vill göra fel 
och erkänna det. 
Jag vill leva för dan 
och inte låta natten sluka mig nå mer.

Om du vill ha mig 
så säg till. 
För själv vet jag inte vad jag vill. 
Jag har försökt att ta tag i nån 
men händerna kan inte hålla still.

När jag blir arg 
ger jag igen. 
Ja jag undviker sanningen 
jag kan säga att jag älskar dig 
och sen aldrig säga det igen. 
Och jag kan gråta först när dom har gått 
ja mina känslor har jag svårt att lämna bort. 
Om dom tror att dom har sårat mig 
har dom bara missförstått.

Jag börjar om 
varenda dag. 
Försöker vara det dom vill att jag ska va 
men när jag somnat på natten har jag glömt om jag själv mår bra.

Och jag vet inte vart jag är 
jag är med men aldrig riktigt där. 
Det är höstkallt på balkongen 
och jag längtar till nått annat än det här.

Jag vill va vanlig 
vad det nu e. 
Jag vill göra fel 
och erkänna det. 
Jag vill leva för dan 
och inte låta natten sluka mig nå mer.


Att vara vanlig

Melissa Horns text "Nått annat än det här" är en sångtext från 2011. Den har precis kommit ut på hennes nya skiva "Innan jag kände dig". Texten uttrycker en sjuklig längtan och en hopplöshet som är betungande att läsa om.

Texten är skriven i Jag-form, det är alltså som att berättaren skulle tala om sig själv då hon sjunger. Det ger ett ärligt intryck och man blir lätt indragen och engagerad i texten. Hon börjar med att beskriva sin längtan efter att få vara en i mängden, att få vara vanlig, dock vet hon inte vad det betyder. Hela sitt liv har hon levt för andra, uppfyllt andras behov och inte tänkt desto mer på sig själv så begreppet "vanlig" är för henne obekant.

Denna text är uppdelad i sex delar, varav den första och sista delen är exakt likadana. Den effekten sätter in en hopplös stämning i texten, ingenting ändras under låten, utan det är fortfarande samma mål som man strävar efter i slutet. Berättaren vill så gärna berätta om att hon mår dåligt, men vet inte riktigt hur hon ska göra det. Hon skriver "Jag har försökt att ta tag i nån men händerna kan inte hålla still" vilket tyder på att hon försökt få hjälp, men inte vågat ta emot den.
Hon beskriver sig själv som en person som vill så mycket, men inte gör något åt det. Hon vill leva för dagen, hon vill ha en god självkänsla, hon vill klara av att göra fel, men eftersom hon lever i mörkret, börjar om varenda dag och aldrig riktigt är närvarande lyckas detta inte.

Hon är så fylld av känslor som alla har samlats på samma ställe, så hon vågar inte släppa fram dem av rädsla för att utlämna sig själv och bli besviken. Hon orkar inte ens bry sig om hon själv mår bra, "...har jag glömt om jag själv mår bra.".
Det är en mycket sorglig och känsloladdad historia vi får ta del av då vi läser denna text, samtidigt är det nödvändigt för dagens samhälle att någon beskriver det som äv verklighet för många.

Kommentarer
Postat av: s

det kommer gå fint! de sånhäna svar som läraren sku kunna visa som ett bra exempel :)

2011-09-15 @ 10:41:57
Postat av: sa

bra språk! med om det är textkompetens skall man väl int ha egna åsikter?:) om det här alltså var ett textkompetenssvar...?

2011-09-16 @ 09:57:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0