macroner






Perfektion. Inte ett enda skal sprack, allt gick som det skulle, de är så vackra och nu hoppas jag bara att de smakar gott också. Jag lagade två olika smaker, hälften har mint-chokladtryffel fylling och andra hälften hallon tryffel fyllning. Jag använde mej av ett recept från min favorit matblogg kalasgott och så improviserade jag själv ihop fyllningarna.

Macaroons
150g fint, fint malen mandel
150g florsocker
120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g socker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag
ev. Karamellfärg

Gör så här
Blanda mandel och siftat florsocker i en skål. Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 gram socker under vispning. Blanda socker och vatten till sockerlagen och låt koka tills temperaturen nått 118 grader på en godistermometer. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten. Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter. Rör i 60g äggvita och ev. några droppar karamellfärg i mandel och florsockerblandningen. Vänd ned den italienska marängen och rör försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så du inte mixar för mycket, smeten ska vara trögflytande. Fyll en spritspåse och spritsa ut små rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Grädda sedan i mitten av ugnen i 160 grader, ca 8-12 min.

Mint-choklad tryffel
100g choklad med mintsmak (jag använde marabous premium, men jag tror att någon annan skulle vara bättre)
½-1 dl vispbar vaniljsås

Smält chokladen i vattenbad, ta bort från värmen och blanda i viljsåsen. Låt stelna i kylskåp och spritsa sedan ut på hälften av de macroner du vill fylla med denna fyllning.

Hallon tryffel
100g choklad med hallonsmak (Jag använde fazers skogsbärs mjölkchoklad, om möjigt använd någon annan sort.)
½ dl vispbar vaniljsås

Gör på samma sätt som med den andra fyllningen.

Det är tidskrävande, men så roligt så det är värt att låta det ta tid. Snart ska jag nog baka macroner igen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Helt jättevackra!

2010-03-20 @ 16:11:01
Postat av: minna

wohoo! ja ska pröva genast när ja har tid o ork, ser supergott ut :)

2010-03-21 @ 18:19:24
URL: http://minnass.webblogg.se/
Postat av: Rebecka

Ser himla gott ut

2010-03-21 @ 18:23:29
URL: http://rebeckamg.blogg.se/
Postat av: Kalasgott

Åh tack så hemskt mycket för din kommentar!!! Vad kul att du lämnade fotspår, och att du bakade macaronerna!! Visst är de goda!! Och jisses så fina dina blev - riktiga läckerbitar! Kramar, Jennie.

2010-03-22 @ 21:08:09
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Minna

Hej!

Vilka fina bakverk!

Jag provade att göra macroner idag för första gången och de blev goda, men ganska många sprack. Jag har inte använt samma recept som du, men har du någon aning om varför de spricker?? vad ska man göra för att undvika det?

I mitt recept fanns ingen sockerlag, kan det vara det?

Kolla gärna in på min blogg för bild!

Mvh/Minna

2011-02-05 @ 20:12:14
URL: http://jagochandra.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0