ätstörning

Det har ploppat in en hel del frågor kring ätstörningar de senaste dagarna så jag ska ta och svara på dem nu.

så vad är ditt tips för mig, vad skall jag göra fast jag har en ätstörning men jag är ändå lite överviktig (ännu...)?
Jag gillar inte termerna "överviktigt" och "underviktig". Det krävs inte undervikt för att man ska ha en dödlig ätstörning, det är fakta. På ditt sätt att beskriva din situation så ser jag genast att det är frågan om en allvarlig ätstörning.
Mitt tips är att ta kontakt med någon vuxen utomstående person. Skolans kurator är en bra början, men sedan är det viktigt att du får en terapeut. Det är absolut A och O. Terapi är helt kickass. Det är bäst.
Sedan ska du äta fem gånger om dagen. Frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Det är en regel som jag säger att du inte får bryta! Sedan när du får en terapeut kan ni gå igenom hur mycket du ska äta alla dessa måltider, men just nu är det bara viktigt at du äter varm mat 2 gånger om dagen och något mindre de 3 resterande gångerna. Frukt, yoghurt, ett bröd.. Allt sådant är bra. För mig kändes fisk och kyckling lättast att äta en lång tid i början. Tillsammans med ris eller couscous. Ett exempel bara. Det är ett faktum att detta inte kommer förändra din vikt!
Och till sist vill jag ge dej och alla andra i liknande situation 2 tips som är helt oersättliga.
1. Kasta bort vågen! Ha inga vågar hemma!! Det är superviktigt. Jag har inte sett min vikt på över 1½ år. Det har räddat mig.
2. PRATA!

äter du ännu enligt ett matschema?

Ja, jag äter ännu enligt min lista.

hur mycket har du måstat gå upp i vikt efter att du blev diagnostiserad?
Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket det var planerat att jag skulle gå upp i vikt.

får du själv veta din vikt?
Nej!

hur ofta vägs du?
Tidigare vägdes jag en gång i veckan, men nu vägs jag nästan aldrig eftersom mitt läge har varit stabilt en längre tid.

talar du mycket med din pojkvän om sånhäna saker?

Vårt förhållande är ännu såpass nytt så vi har inte talat så värst mycket om det. Han vet ganska mycket eftersom han läser min blogg, men jag tror inte att han riktigt är bekväm med att prata om det ännu. Am I right Calle?
Dock hoppas jag att vi i framtiden kan prata om det. Det är en väldigt viktig sak för mig och en stor del av mitt liv.

du skrev visst att du inte heller någonsin var sådär dödligt smal, alltså du var då visst inne på ett normalt BMI? så måste du i varje fall gå upp i vikt?
Jag hatar även BMI, det är bara skit. Man kan inte diagnostisera en sjukdom via siffror. Det är brutalt och fel. Men om jag ändå ska svara på frågan så var jag nog en tid under det normala, inte mycket. Så, ja, jag måste gå upp i vikt.

Har du något tips för mig som orolig vän att hjälpa henne ?
Låtsas inte som ingenting. Denna sjukdom är dödlig och väldigt farlig. Och om din kompis skulle ha cancer skulle du väl antagligen försöka få henne att få vård!? Så du ska tänka på samma sätt. Du vill att din kompis mår bra och ska dra med henne till någon som hon kan prata med. Sitt med henne i skolans matsal och gå fast till ett skilt bord och ät bara med henne. Säg att ni ska sitta där ända tills hon ätit, men att det inte är någon panik, det får ta lång tid. Du kan också göra så att det är du som portionerar upp hennes mat och att det är en fullständigt normal portion som inte kommer påverka hennes vikt. Det viktiga är att hon skulle få hjälp så fort som möjligt. Var stark!

Svar på några frågor, om det finns något annat någon undrar över så fråga bara. Var inte blyga, jag än snääääl!

Pusskram!

Kommentarer
Postat av: baby steps

minns du tankar kring mat före din sjukdom nu och kunde du komma ihåg dem då du mådde som sämst?



vet du vad som ligger bakom ditt insjuknande?



vet du personer kring dig som också lider av en ätstörning och hur har det påverkt dig? Skulle du önska att du inte visste?



KRAM, du är stark!

2011-01-10 @ 16:15:16
Postat av: hejsan älskar din blogg!

tycker du det är svårt att umgås med kompisar, sådär med tanke på ätande, att är du liksom nervös om du "måste" äta något som du inte vill eller om andra typ äter mindre än du?



vad är ditt bmi?



hur reagerade dina kompisar?



kan du lägga upp din matlista?

2011-01-11 @ 11:17:27
Postat av: ....

hur fick du då din vikt att gå upp om du själv äter enligt en matlista och du sade ju att man inte går upp av sånt? måste du äta mycket utöver då och hur mycket och vad och hur ofta?



i vilken takt gick du upp i vikt?



jag är så rädd att äta, rädd att jag kommer gå så fort upp i vikt :(( du är så stark, jag skulle aldrig vara lika modig som du och så öppet tala om min sjukdom!

2011-01-11 @ 13:33:53
Postat av: -

hur går det med din nya terapeut, du bytte ju?



när din gamla terapeut kommer från mammaledigt så skall du liksom byta tillbaka eller hur blir det?

2011-01-11 @ 13:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0